I Johannes Hages Hus arbejder vi med en tværprofessionel indsats i forhold til recovery-orienteret rehabilitering og forskellige teoretiske tilgange, som supplerer hinanden i hverdagen. Vi udfører relationsarbejde ud fra en miljøterapeutisk arbejdsmetode, der rummer beboerinddragelse og individuel tilgang, hvor de miljøterapeutiske principper beror på en antagelse om, at beboeren kan udvikle sig.
Anvendelse af faglighed og relationsarbejde i dagligdagen
I Johannes Hages Hus anvender medarbejderne sin faglighed med beboerne, og de miljøterapeutiske principper går ud på, at medarbejderne i samarbejde med beboerne forsøger at tilrettelægge de daglige aktiviteter og gøremål efter principper, hvor de bedst muligt støtter beboerne i at blive bedre til at klare hverdagslivet og være sammen med andre mennesker.
Ved at arbejde med ADL – Almen Daglig Livsførelse – og PADL – Personlig ADL - støtter vi først og fremmest beboerne i at få en normal døgnrytme, som er det basale fundament for PADL. Beboerne guides og støttes til at tage ansvar for personlig hygiejne og til udførelse af praktiske daglige gøremål, som f.eks. tøjvask, oprydning af egen bolig, indkøb og fælles opgaver i teamet samt til lægekonsultation, kontakt til behandlingssystemet eller andre offentlige instanser.
Det rehabiliterende arbejde i Johannes Hages Hus tager udgangspunkt i relationsarbejdet, der understøtter de fire recovery-orienterede principper: Håb, ønsker, drømme og mening og giver således mulighed for at skabe empowerment og forme det liv, beboerne selv ønsker. Vi tilstræber ved empowerment, at den enkelte beboer tager ansvar for eget liv i så høj en grad, som beboeren formår. Vi kan som medarbejdere ikke give beboeren empowerment – det kræver, at beboeren samarbejder.
Mobilisering af beboerens ressourcer og valgmuligheder
En af de miljøterapeutiske praksisformer er kontaktpersonfunktionen, hvor hver beboer i Johannes Hages Hus har to eller flere faste kontaktpersoner baseret på en tværprofessionel vurdering af indsatsen og dialog med beboeren. Vores opgave som kontaktpersoner er at mobilisere beboerens ressourcer og hjælpe beboeren med at overskue valgmuligheder og klarlægge konsekvenserne af de mulige valg.
Miljøet skabes af ledelsens og medarbejdernes holdninger, handlinger, ytringer, tanker og værdier, sådan som disse viser sig i samarbejdet med beboerne, og sådan som disse opleves af beboerne. Miljøet skabes også af de fysiske rammer, hvor også Johannes Hages Hus´ beliggenhed og indretning er en aktiv faktor, der inviterer til fællesskab.