Ledelsesgrundlag for ledelsesteamet
Overordnede mål
At sikre en høj faglig kvalitet, høj medarbejdertrivsel og opnå de ønskede målsætninger.
Statements
- Vi har en demokratisk og dialogbaseret ledelsesstil.
- Vi arbejder efter fælles mål og værdier.
- Vi skaber en moderne og udviklende arbejdsplads.
Tillid, refleksion og eksekvering
Vi forbinder god ledelse med en ledelsesform, der bygger på tillid, refleksion og eksekvering. I vores daglige arbejde har vi derfor fokus på ledelses- og organisationsstrukturen, organisationens værdigrundlag, eksekvering af strategierne samt effektivisering. Vi har desuden fokus på at være til inspiration for alle medarbejdere.
Vi leverer
Vi leverer rammerne og forudsætningerne for, at vi når vores mål. Vi arbejder systematisk med at skabe værdi gennem forandringsledelse og involverer medarbejderne i strategiarbejdet.
Vi udvikler fælles forståelse for organisatoriske mål og værdier samtidig med kvalitetssikring og kvalitetsudvikling. Vi faciliterer opfølgning og evaluering af mål og strategi.
Vi forventer
- Vi forventer, at alle medarbejdere tager ansvar og er loyale.
- Vi ønsker at få hjælp til at sikre et højt informationsniveau.
Vi håber
Vi håber, at vi vil blive husket som ledere, der skabte et godt arbejdsmiljø, hvor trivsel og udvikling var prioriteret ind i det daglige arbejde.
Code of Conduct
Retningslinjer for adfærd
JHH har stor opmærksomhed på arbejdsmiljøet, da medarbejdertrivsel og sikkerhed er udslagsgivende i forhold til kvaliteten i det daglige arbejde. Code of Conduct angiver retningslinjer for vores adfærd i det daglige arbejde i JHH. Code of Conduct er en anvisning i, hvordan vi professionelt forholder os som medarbejdere, når vi samarbejder med hinanden og i mødet med beboere, pårørende og eksterne samarbejdspartnere.
Code of Conduct er baseret på JHH’s værdigrundlag.
Rammen
Code of Conduct er en del af JHH’s ansættelsesbetingelser og gælder for alle medarbejdere. Alle medarbejdere i JHH skal overholde al til enhver tid gældende lovgivning og JHH’s politikker og instrukser. Det er hver enkelt medarbejders personlige ansvar at overholde de standarder og begrænsninger, som disse love og regler foreskriver, herunder alle gældende love og regler inden for sikkerhed og miljø for at sikre, at miljøet og medarbejdere, beboere og ejendommen beskyttes.
De centrale mål i JHH er at levere socialpsykiatriske ydelser iht. ydelseskataloget. Alle jobfunktioner er forskellige, men lige vigtige. Sammen løfter vi med vores tværfaglighed den samlede opgave.
Den professionelle opgave
I både det grundlæggende, det terapeutiske og i det udviklende arbejde:
- tager vi ansvar.
- udviser vi loyalitet.
- er vi forankret i fagets viden og metoder.
- reflekterer og drøfter vi de faglige krav i det daglige arbejde.
- udviser vi fagligt engagement og deltager i de mødeaktiviteter, der støtter det faglige arbejde.
- lytter vi og spørger ind til andres synspunkter.
- fokuserer vi på at bidrage til arbejdsfællesskabet mere end at præstere individuelt.
Takt og tone
I dialogen:
- hilser vi på hinanden.
- ser vi på hinanden og har øjenkontakt, når vi taler sammen.
- kommunikerer vi med udgangspunkt i os selv.
- udviser vi respekt og ligeværdighed i en professionel og respektfuld tone.
- kommunikerer vi effektivt ved at være åbne og ærlige samt specifikke og konkrete.
- giver vi faglig anerkendelse til hinanden.
- accepterer vi ikke undgående eller aggressiv adfærd.
- accepterer vi ikke negativ sladder*.
*Der skelnes mellem positiv og negativ sladder. Negativ sladder er, når sladderen bliver personlig og vendt mod kollegaer, så det har en uheldig og undergravende karakter, det vil sige, at den finder sted på bekostning af andre.
Konflikter
Der skelnes mellem faglig uoverensstemmelse og konflikt.
Konflikter skal forsøges løst mellem de involverede parter, og parterne har pligt til at udvise villighed til at forsøge at løse konflikten.
Ved behov kan din leder, eventuelt i samarbejde med arbejdsmiljø-repræsentanterne og tillidsrepræsentanterne, hjælpe med at løse konflikter og genskabe tillid ved dialog.
Ikke alle konflikter kan løses, men kan håndteres, og du har pligt til at gøre opmærksom på/oplyse om/involvere din leder om en konflikt. Det er lederen, der håndterer konflikten, som ikke kan løses, og det er lederen, der vurderer, hvordan uoverensstemmelser håndteres. En håndtering af en konflikt, som ikke kan løses, kan resultere i en flytning til andet team eller opsigelse.
Overholdelse af Code of Conduct
Forstanderen har det endelige ansvar for, at Code of Conduct implementeres og overholdes af alle medarbejdere i JHH. Det daglige arbejde med at anskueliggøre og følge op på overholdelse af Code of Conduct er hele ledelsesteamets ansvar.
Medarbejdernes engagement og målrettede arbejde i overensstemmelse med JHH´s centrale mål og Code of Conduct er en forudsætning for JHH’s udvikling.
Alle medarbejdere i JHH er omfattet af Code of Conduct. Derfor skal alle medarbejdere kende, forstå og overholde Code of Conduct.
Ledelsesteamet skal give medarbejderne de rigtige forudsætninger for at opfylde kravene i Code of Conduct. Derfor er det særlig vigtigt, at alle i ledelsesteamet forstår, hvad Code of Conduct betyder for eget ansvarsområde og for JHH som helhed.
Nærmeste leder skal gøre opmærksom på Code of Conduct i forbindelse med introduktion af nyansatte medarbejdere og skal på personalemøder regelmæssigt tale om, hvad Code of Conduct betyder for det daglige arbejde. Medarbejderne kan altid drøfte spørgsmål om Code of Conduct med deres nærmeste leder.
Misligholdelse af Code of Conduct kan have alvorlige konsekvenser for ansættelsesforholdet.